lördag 31 augusti 2013

Egen sportdryck!

Då äppelträdet givit mycket frukt detta år så bestämde jag mig för att göra en egen sportdryck i from av äppelmust. Eller i vart fall falsk äppelmust. Allt som behövs är två hinkar, en handduk och fyra limklämmor samt tid.

Receptet äppelmust för de som är intresserade:
10 liter vatten
12 liter äpplen
2 msk vinsyra
2 tsk natriumbensoat
90 g socker per liter must. (Tillsätts efter att allt är klart för buteljerna)


Häll i vatten, vinsyra och natriumbensoat och rör om.
Skölj av äpplena och hacka ner i små bitar.
Låt stå i fem dagar med lock över men med lufthål, rör om minst en gång om dagen.
Filtrera det som är i hinken och tillsätt socker.
Häll upp på flaskor och njut.

Min must blev lite väl stark och söt så jag blandar med 50 procent vatten när jag dricker.

Äpplen sköljs av och skärs i bitar.

Hinken klar med äppelbitar och vatten med mera.

Efter fem dagar har det gosat sig ordentligt 

Snart där!

Strax under 23 liter!

Bitarna tas upp med hålslev och durkslag

Limklämmor och handduk (ren sådan) är bra mycket stabilare än en saftsil.

Långsamt rinner musten ner i hinken

Tio liter blev det tillslut!

Socker rörs ner i must innan det hälls tillbaks i hinken

Flaskorna klara med must och fyra glas för provsmakning
Resultatet blev som sagt helt ok. Kostnad ca 30 kr för 20 liter sportdryck då man blandar ut med 50 procent vatten. Rätt ok pris! Dessutom helt utan tillsatser som man inte känner till.

Lycka till ni som vill prova! Själv skall jag bygga en fruktpress och göra äkta must nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar