lördag 18 augusti 2012

Studentcykel!

Efter att ha varit på Mopedernas Woodstock i Borlänge denna helg körde jag VéloSolexen i värdig fart hem över Bäsna. Lions hade loppis där och döm av min förvåning om inte en Hinden stod slarvigt lutad mot en massa andra mindre värda cyklar. (Merida, Monark och Crescent för att nämna några)

I ilfart begav jag mig hem (Toppade minst 30 i utförsluten) ganska ovärdigt faktiskt,  kastade in cykelstället i bilen och körde tillbaks till Bäsna något svettig, fanns den kvar? Yes! 50 kronor fattigare kom så cykeln hem. Hinden snabb som vinden.

Herrcykeln för 50 kr flankerad av damcykeln vi hade tidigare.
Samma färgkod på de båda och samma fabrikat: Hinden från Uppsala
Nu fick sonen som skall studera i Stockholm fixa med cykeln som skall bli hans studentcykel. Våga Vägra SL. Efter genomgång kom vi fram till att endast bakhjulet behöver ny fälg och kedjan behöver en rejäl upputsning. Mitt förslag att byta kedja till en ny föll inte i god jord då detta skulle trippla kostnaden för cykeln. En gammal fin fälg hittades i 635 storlek i skrothörnan så i morgon skall hjulet ekras om och lagren smörjas.

Glömde näsan att berätta det viktigaste. Förra året var det INGEN VéloSolex på Mellstaträffen. I år var det två Dödaren och en från Avesta. Resan till Mellsta tog 45 - 50 minuter med ett snitt på 27 km/h. Bränsleförbrukningen tur och retur understeg en liter vilket innebär strax under 0,2 liter / milen. Kostade med andra ord 14 kronor att åka 5 mil. Tanken rymmer 1,5 liter så jag borde komma till och från jobbet på en tank dvs 8 mil.
Dödaren kom först följt av en mycket fin 3800. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar