I dag var det dags att plocka fram min Citroen 2CV ur vinterdvalan som varat allt för länge. Tur är väl det då SAAB:en behagade dö i en hastighet av 90 km/h. Inga som helst tecken på infarkt eller liknande innan dödsögonblicket gavs. Den gick igång en kort stund i 20 sekunder innan den drog sin absolut sista suck för att omfamnas av skrothimlen. Eller i vart fall till jag har råd att köpa väldigt dyra delar som skall bytas. Citroën 2CV är det billigaste man kan ha på fyra hjul enligt min mening. Inget datasystem, inga styrboxar och helt analog i sitt uppförande. En konstruktion från 1948 som var oförändrad till 1987 då min bil byggdes.
|
Gullan väntar otåligt på att få komma ut. |
Första åtgärd blev att ta av motorhuv och framskärmar. En åtgärd som brukar ta ca 10 minuter om man tar det lugnt. Framlamporna sitter på en egen ställning och behöver inte tas bort. Det är mycket lättare att fixa en bil utan skrymmande plåtdelar i vägen. Tänk om SAAB tänkt på det!
|
Se så lättåtkomligt allt blev i motorrummet. Gullan provkörs alltid utan motorhuv och skärmar.
|
Första åtgärd blev byte av olja och filter vilket är rätt ointressant att fota. Dock märkte jag att generatorremmen var rätt sprucken när jag ställde tändningen, Böjprovet (Böj remmen åt fel håll) visade tydligt att den snart skulle ha gått av. SAAB har en multiribbrem som är stört omöjlig att byta utan att först skruva av höger framdäck.
|
Några millimeter till och Gullan hade blivit strömlös. |
Nästa steg var ventiljustering vilket tar lite tid ca 15 minuter men är väl värt besväret. Gapet skall vara 0,35 mm. Med hjälp av startveven vevades motorn runt medan avgas- respektive insugsventilerna justerades. Bilen har bara två cylindrar vilket ger fyra ventiler att justera.
|
Ventilkåpan är av och ventilfjädrar och bryggor är blottade |
|
0,35 mm är tillåtet spel. |
Som sagt: Citroënen är redo för sin vårpremiär efter en totalgenomgång av tändsystem, ventiler och rundsmörjning. SAAB:en står fortfarande död på uppfarten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar