måndag 30 april 2012

Valborg, forntyska och flygplan

Under min morgonrunda genom byarna i Gagnef och Djura kom jag att springa förbi ett antal högar som kommer att eldas upp i kväll. Minsta högen låg utanför Djura men det var den enda som jag kom mig för att fotografera. Valborg kommer ju från det forntyska Walburg vilket förklarar dagens händelser. I vart fall för mig.
Liten hög på stor äng!
Efter mina 13 km var jag lite mör och funderade på lastcykeln Long John! Att bygga en är lite av en utmaning men i Gagnef finns lite av varje så en lämplig donatorcykel med 20 tums hjul anträffades på lämpligt ställe och införskaffades. Men när jag skulle lämna detta ställe hittade jag inte ett utan tre hjul till en Messerschmitt 109 från andra världskriget.
Tyska flygplan hade inte mönster i däcken
Nu kan man naturligtvis fråga sig vad tre hjul till en ME 109 från andra världskriget gör i Gagnef men med tanke på att det är en forntysk dag vi firar frågar jag mig inte ens detta. Ser det bara som en naturlig fortsättning på en ansträngande dag som ännu inte tagit slut. I morgon bygger vi sovjetiska flygplan i sibirisk lärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar