Alla delarna till Fauber-veven |
Först monteras klingan med sina 52 tänder samt dammskyddet. |
Klingan och dammskyddet sätts fast med lagerkronan. |
Lagret på plats. |
Lagerskålen träs över allt och armen träs igenom vevlagerhuset på cykeln. Använd kopparpasta till gängorna. |
Lagerskålen dras fast i trampriktningen. Nödlösning med dorn och kedjepiska funkar bra. |
Den vänstra lagerskålen på plats. Dras åt i trampriktning. |
In med lager och glöm inte smörjning! |
Lagerkronan dras fast i trampriktningen. |
Brickan på plats. |
Dammskyddet och låsmuttern på plats. |
Klart! |
Bra jobbat, snygg patina på vevarmarna. Fauber, det låter som namnet på en överstepräst i "Velominati".
SvaraRaderaPatinan kommer av 70 års brukande. Jag tror inte att våra Ultegra vevlager ens skulle klara 10 år. Känns faktiskt kul att jobba med något så här gammalt. Riktig kultcykel, bara den blir klar till l'Eroica.
SvaraRaderaFauber är nu mer att anse som husgud, lite förmer än de vanliga gudarna.
Vad är det för Q-factor på helsmidda vevar?
SvaraRaderaFin beskrivning.
RaderaJag har nu försökt från och till i över 20 år att fixa vevhuset på min gamla militärcykel.
Fick nyss loss lagerskålarna med hjälp av gasbrännare och hårda slag med hammare och dorn.
Nu undrar jag hur jag hittar nya delar till vevhuset, inkl. pedalarm och klinga, ja alla delar på den första bilden.
Kan du eller någon hjälpa mig?
Hälsn. Anders
finns här: https://www.cmcykel.se/sv/cykel-reservdelar/cykel-reservdelar/vevlager/
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera