måndag 2 januari 2012

Fauber religion! En liten guide!

Min renovering av Stål Racern har nu gått in i Fauber-Stadiet! Det vill säga att Fauber-veven skall monteras. Denna antika tingest som är smidd i ett stycke ger mycket huvudbry men jag har ändå lovat mig att de få delar som kommer att sitta kvar skall vara originaldelarna. Fauber-veven finns på många gamla enväxlade cyklar och fungerar ganska bra utan någon form av underhåll. I vart fall hade ingen öppnat mitt vevlager och smort det efter det att cyklen lämnade fabriken eunt 1940. Därför blir detta en lite guide i hur man monterar en Fauber-vev. Demontering sker i omvänd ordning. Glöm inte att lagerskålarna skall lossas mot bakhjulet i bromsriktningen och dras fast mot framhjulet i trampriktningen. Kom gärna med förslag på tillägg.

Alla delarna till Fauber-veven
Först monteras klingan med sina 52 tänder samt dammskyddet.

Klingan och dammskyddet sätts fast med lagerkronan.

Lagret på plats.

Lagerskålen träs över allt och armen träs igenom vevlagerhuset på cykeln.
Använd kopparpasta till gängorna.

Lagerskålen dras fast i trampriktningen.
Nödlösning med dorn och kedjepiska funkar bra.

Den vänstra lagerskålen på plats. Dras åt i trampriktning.

In med lager och glöm inte smörjning!


Lagerkronan dras fast i trampriktningen.

Brickan på plats. 

Dammskyddet och låsmuttern på plats.



Klart!
Nu återstår det roliga med att montera kedja och bakhjul.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat, snygg patina på vevarmarna. Fauber, det låter som namnet på en överstepräst i "Velominati".

    SvaraRadera
  2. Patinan kommer av 70 års brukande. Jag tror inte att våra Ultegra vevlager ens skulle klara 10 år. Känns faktiskt kul att jobba med något så här gammalt. Riktig kultcykel, bara den blir klar till l'Eroica.

    Fauber är nu mer att anse som husgud, lite förmer än de vanliga gudarna.

    SvaraRadera
  3. Vad är det för Q-factor på helsmidda vevar?

    SvaraRadera