söndag 24 november 2013

Simning och grötpannkaka

Dagen inleddes med en tur till Leksands simhall där en ansenlig mängd klorerat vatten skulle sväljas. Simträning är inte riktigt min melodi ännu. Men skall man simma 4 km i Kalmarsund måste man lära sig att andas utan att kräkas efter tio meter. Nu det gick över förväntan med 300 meter benspark med simplatta eller vad det heter (den gula grejen på bilden). Resten av passet ägnades åt att träna streamline och 25:or crawl. 70 minuter senare klev jag trött men nöjd ur vattnet. Jag fick inte en enda kallsup under hela passet vilket får ses som en framgång. Har nu lärt mig att tänka igenom upplägget av passen för att optimera träningen. Att bara åka och simma tillhör det förflutna.
Mina nya vänner!
Efter passet var det dags för min nya favorit för snabbmat. Grötpannkaka!
1 dl havregryn
1 dl mjölk
1 ägg
Blanda allt i en bunke, salta lite och släng i en näve russin. Häll ut i en välsmord stekpanna och grädda båda sidorna. Klart att äta på direkten med kanel, lite sylt eller keso. Välj själv. Väldigt gott och framförallt mättande.
Grötpannkaka färdig att ätas.
Dagen avslutades med ett styrkepass. För att effektivisera styrketräningen så bör den implementeras i vardagens göromål. Flytta piano ner för trappan till källaren är ett utmärkt tillfälle att träna ben armar, mage och rygg. Tungt värre men efter flera benlyft och ryggövningar så var pianot på plats i källaren till allas glädje, dels för de som spelar, dels för de som slipper höra. 
Gagnef industri- och porslinsflytt i full aktion.
Nu återstår att skapa det där baspasset som jag skall köra i 20 veckor med höjning varannan vecka. Vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar