fredag 1 februari 2013

Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.

Eller snarare hur jag tvättade bort gamla synder. Som ni vet renoverar jag just nu min gamla moped och har just nu kluvit motorn för att göra rent den och byta lite slitdelar. Likt Spanska inkvisitionen kommer jag nu att tvätta bort gamla synder. Tyvärr hade jag ingen röd fin kåpa att göra detta i men jag tror nog ändå att synderna flöt ut i avfettningsmedlet från den lokala bensinstationen.

Motordelarna kördes efter grovrengöring ner i ett bad av avfettningsmedel för att få bort olja och smuts. Bra att INTE göra detta om man väljer att behålla lager och packboxar då grus från tvätten kommer in i lagren och förstör lagerbanan. Men då jag skall byta rubbet blev livet lite enklare. 


De gamla lagren skall plockas bort i morgon genom metoden ungsbakning. Aluminium expanderar fyra gånger mer än stål i värme varför 200 grader i 30 minuter borde räcka. Hoppas jag! Lyckligtvis är min hustru inte informerad om operationen då det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.


Vänster motordel med kullagren till växellådan. Sitter som berget men uppvärmning torde göra att de släpper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar